Thursday, April 13, 2017

happy birthday sayang

Ya Allah...
sekiranya suamiku pilihan Mu di Arash , berikanlah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya....sekiranya suamiku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku di titian Mu, kurniakanlah aku sifat kasih dan redha dengan segala perbuatannya....sekiranya suamiku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu, limpahkan aku dengan sifat tunduk dan tawadu' akan segala perintahnya....sekiranya suami ku ini yang terbaik untuk ku di dunia Mu, peliharalah tingkah laku ku serta kata-kata ku dari penyakiti perasaannya....Amin Amin...
Dari lubuk hati ini ayang doakan abang sentiasa sihat untuk membimbing ku dan anak anakku kejalan Mu, semoga abang hidup dalam keberkatan Ilahi dan dimurahkan rezeki...Amin....Semoga Allah sentiasa ada menjaga hidup abang selalu. Semoga dengan bertambahnya usia abang lebih mematangkan abang dalam menempuh liku-liku kehidupan bersama keluarga ku....Ya Allah berkatilah pekerjaan suami ku untuk rezeki yang halal buat keluargaku. Ya Allah, peliharalah ikatan keluarga kami terus ukuh dan teguh hingga jannah...Amin

Selamat hari lahir buat abang...love you always...and always do till last breath
dulu, kini dan selamanya


Monday, March 6, 2017

AkuMahuDia-Hazama

disaat hati perit
layan lagu ni je lah
huhu
-----------------------------------

Saat aku kenali dia
Hati ini selalu gundah
Selalu ingin dekati
Dan ingin menghampiri dia

Aku mahu dia milikku
Ku harap semua pun tahu
Bahagia terasa bila
Ku melihat senyumannya

Aku sedar ku telah jatuh cinta
Dengannya hatiku terasa luar biasa
Aku tahu kau selalu curi lihat aku
Matamu jelaskan kau mahu

Katakanlah padaku kasih
Andainya kau punya
Perasaan sepertiku
Agar kita bisa bersama

Tolong jawablah kasih
Jawablah perasaan
Hatiku yang menebal
Ku selalu terbayang senyummu

Aku sedar ku telah jatuh cinta
Dengannya hatiku terasa luar biasa
Aku tahu kau selalu curi lihat aku
Matamu jelaskan kau mahu

Katakanlah padaku kasih
Andainya kau punya
Perasaan sepertiku
Agar kita bisa bersama

Tolong jawablah kasih
Jawablah perasaan
Hatiku yang menebal
Ku selalu terbayang senyummu

Friday, February 24, 2017

sekeping hati

penantian...
aku terus menanti...
tahu tak? yang menunggu itu letih
yang menanti itu penat
tapi aku akan teruskan...
kuatkan semangat
aku perlu menongkah ke depan
kehidupan belum sampai ke garisan penamat
walau perit dengan apa yang terjadi
kehidupan perlu diteruskan dengan  kekuatan yang masih berbaki
kekuatan?? tipu!!! aku tipu!!
sebenarnya aku TAK KUAT
AKU TAK KUAT UNTUK HADAPI KENYATAAN INI
waima aku menangis keluar airmata darah sekalipun
kesilapan lalu tidak dapat diperbetulkan semula
sebab ape? sebab ini bukan drama tapi ini kenyataan 
KEJAM SUNGGUH AKU!!
AKU KEJAM DIMATA DUNIA!!
tapi itu semua bukan kehendak aku
ia tanpa kerelaan aku
apa yang jadi bukan aku pinta
aku tahu...mana mungkin 'dia' percaya yang terjadi bukan atas permintaan aku
teramat sukar untuk 'dia' terima aku kembali
adakah aku dah MENGKHIANATI DIA????
ohhh tidak sama sekali
tapi ada insan lain yang mengambil kesempatan diantara kita
aku tak mampu nak pasrahkan diri dengan keputusan yang 'dia' ambil
aku TERKILAN dengan keputusan yang 'dia' buat
aku RALAT dengan apa yang terjadi
aku PUNCA SEGALANYA
'Dia' pergi tanpa kata
tiada tatapan terakhir antara kita
tinggal aku termanggu keseorangan
kadang aku rasa kenapa dunia ni tak adil untuk aku
andai aku tahu hari itu adalah hari terakhir aku dapat menatap 'dia'
akan aku tatap wajahnya sehingga hilang bayang bayangnya sekali
tapi SAYANG.....
segalanya telah berakhir
akhirnya aku kecewa disebabkan aku sendiri
maafkan aku...
aku tahu 'dia' bukan malaikat untuk memaafkan aku
tapi....aku mohon kemaafan dari dia
andai aku yang pergi dulu
maafkan segala kesilapan aku
simpan memori antara kita rapat rapat
aku doakan 'dia' bahagia
aku doakan 'dia' berjaya di dunia dan akhirat

*notakaki :- awal 2017 yg amat menyakitkan....................boleh kita terus jadi kawan tak??

Monday, February 13, 2017

SUNYI | SEPI

SUNYI...SEPI

itu yang aku rasa sekarang
kau menyepi
aku sepi...sunyi
nanti blog ni pun akan sunyi sepi...
--------------------------------------------------------------
google (NAK KUATKAN HATI SENDIRI)
V
V
V
Ketahuilah ubat paling mujarab untuk mengubat sunyi adalah Allah. Bagaimana? Mari kita senaraikan apa yang boleh kita lakukan.
  1. Berlindunglah dalam rumah Allah iaitu masjid, agar hati dekat dengan-Nya
  2. Bertemankan Al-Quran setiap masa
  3. Berukhwahkan sahabat yang sentiasa mengingatkan diri pada Allah
  4. Bermalam dengan tahajud yang mengubat resah di jiwa
  5. Hargailah setiap peluang dengan keluarga

Wednesday, February 8, 2017

gastrik

Punca Penyakit Gastrik:
Punca penyakit gastrik adalah amalan tabiat makan (minum pagi, makan tengahari dan makan malam) yang tidak mengikut waktu yang tetap. Sebagai contoh kadang-kadang makan tengahari pukul 11.00, kadang-kadang pukul 12.00, kadang-kadang pukul 1.00, kadang-kadang pukul 2.00 dan kadang-kadang bila tersangat sibuk sampai pukul 4.00 petang belum makan tengah hari. Apabila amalan ini diteruskan untuk tempuh kira-kira 5 tahun, insyaAllah Allah akan memberikan penyakit gastrik. Setelah penyakit gastrik dikesan, namun tabiat ini masih diteruskan, insyaAllah dalam tempuh 2 tahun lagi, orang ini akan mendapat penyakit yang lebih serius lagi iaitu peptic ulcer atau ulser perut.
Tempuh matang untuk penyakit gastrik ini akan dipercepatkan lagi sekiranya seseorang itu merokok, suka makan nenas, makan mee segera, jeruk kering dan basah, junk food, minum minuman bergas, makan makanan berangin seperti pisang nangka, ubi dan cempedak / nangka; makan makanan terlalu pedas, makan hingga tersangat kenyang, makan ubat doktor atau tradisional tertentu dan makan makanan yang bercuka.
Tanda-tanda penyakit gastrik:
  1. Kerap sakit kepala di bahagian kanan kepala terutama apabila perut kosong atau lewat makan nasi.
  2. Sakit kepala ini kadang-kadang diikuti dengan perasaan loya atau mual dan sebu perut dan hilang selera untuk makan. Kadang-kadang simptom ini dialami tanpa sakit kepala.
  3. Demam yang saya panggil demam gastrik apabila selalu miss makan pagi, tengahari atau malam.
  4. Muntah kadang-kadang berwarna kuning dan kadang-kadang ada darah dalam muntah atau darah beku bergumpal.
  5. Sakit perut yang kadang kala teramat sakit.
  6. Keluar angin dari mulut macam sendawa terutama apabila bahagian tertentu badan digosok atau diurut.
Rawatan penyakit gastrik:
  1. Pastikan mulai sekarang, waktu makan adalah mengikut disiplin waktu yang ketat contoh setiap hari makan tengahari pukul 1.00 tgh plus minus 15 minit.
  2. Pastikan bila makan nasi (tenghari dan malam) selepasnya minum air suam bukan air manis atau air batu. Pastikan juga minum hanya sesudah makan bukan berulamkan minum!!
  3. Elakkan makanan junk food, jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah dan juga mee segera.
  4. Elakkan nescafe, kopi, teh, minuman bergas, sunquick dalam botol, orange squash, air limau
  5. Jikalau peringkat gastrik berat, elakkan segala makanan mengandungi yeast seperti roti, donat, pau, piza dll
  6. Elakkan makan terlalu kenyang
  7. Elakkan cuka, makanan yang pedas
  8. Elakkan atau kurangkan daging dan ayam.
  9. Elakkan makanan ubi, pulut, keledek, kentang, pisang nangka, pisang tanduk, cempedak / nangka, rebung, dan makanan lain yang menyebabkan kembung perut atau banyak angin dan sendawa.
  10. Elakkan sama sekali dari mengambil sebarang ubat dari doktor dan klinik bagi rawatan gastrik seperti milk of magnesia dsb kerana ia akan merumitkan lagi gastrik.
  11. Minum susu segar atau susu tepung full cream (bukan HL atau low fat atau annelene) pada awal pagi (6.30 pagi), 10.00 pagi, 4.00 ptg dan 9.30 malam setiap hari sehingga benar-benar sembuh.
  12. Kalau sakit perut teramat sangat, muntah atau demam, ambil secekak pucuk jambu batu, rebus dengan 3 sudu ketumbar, rebus dengan 3 gelas air dan masak hingga menjadi 1 gelas. Bahagikan air ini kepada 3 bahagian, minum 1 bahagian air rebusan ini tiga kali setiap 4 jam.
     ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Terima kasih kerana dah bencikan aku . tapi jangan mengharapkan kebencian dari aku
    Sejak pemergian orang yang aku sayang....keadaan kesihatan tak menentu
    Sayang selamanya
    ** jumaat cuti..xde mood nak keje

Tuesday, February 7, 2017

Buat Dia

HIDUP INI ALLAH TIDAK MENJANJIKAN BAHAGIA BERPANJANGAN......
YANG PASTI DALAM MENITI PERJALANAN KEHIDUPAN..
ALLAH LETAKKAN DUGAAN DAN UJIAN...
namun SEMUA ITU BUKAN HUKUMAN ATAU KEBENCIAN ALLAH....
tetapi ALLAH INGIN MNEGAJAR KITA MENJADI LEBIH BAIK...
LEBIH MENGINGATINYA...
LEBIH MENGHARGAI KASIH SAYANGNYA
MENJADIKAN KITA HAMBANYA YANG LEBIH KUAT DAN TABAH...
dan yang penting ALLAH MENDIDIK KITA MENJADI ORANG YANG SABAR...

Monday, February 6, 2017

Ingat ku dalam doa mu

Ada sesuatu ingin kukatakan 
Kuharap engkau dapat mengertikan 
Selama ini dirimu kusayang 
Walaupun kau tidak percaya
Tak guna aku memaksa dirimu
 Untuk percaya segala kataku
 Kiranya engkau fahami hatiku
 Tentunya kau akan menyedari
Aku merasa sungguh indah bersamamu 
tiap waktu 
Kita bermesra... marah dan sayang 
Rajuk dan rindu 
Walaupun kita pernah merasa terluka dan terkilan
 Namun hatiku masih menyintaimu sayang
Alangkah indah kehidupan ini
 Seandai engkau terus bersamaku
 Kiranya aku menyinggung hatimu 
Maafkan diriku... oh sayang
Aku merasa sungguh indah bersamamu tiap waktu 
Kita bermesra... marah dan sayang 
Rajuk dan rindu 
Walaupun kita pernah merasa terluka dan terkilan 
Namun hatiku masih menyintaimu... sayang
Alangkah indah kehidupan ini 
Seandai engkau terus bersamaku 
Kiranya aku menyinggung hatimu 
Maafkan diriku... oh sayang
Andainya aku hilang di matamuIngatku dalam doamu