Friday, February 17, 2017

Syahdunya ku rasa di saat ini
Suasana sepi membisu
Tersentuh hatiku dibuai kenangan lalu
Ingin kuluahkan hasrat di hatiku
Sudikah mendengarnya

Sebenarnya engkau masih ku sayang
Biarpun tak dapat bersama
Kau masih kurindu seperti waktu dahulu
Aku mengharap agar engkau mengerti
Curahan rasa ini

( korus )
Jika engkau sedang hidup bahagia
Jangan kau lupakan diriku
Yang terdampar kesepian
Ku dilambung ombak rindu
Yang hanyut dalam kelemasan

Mengapakah aku masih menunggu
Dan masih menagih kasihmu
Dirimu di mana... cuma aku yang terus
Sabar menantimu tanpa jemu

Dulu kau menumpang kasih
Lalu kuberimu harapan
Sekelip mata kau berubah
Ooo... begitulah lumrahnya percintaan

##google

kecewa...sedih...

Rasa nak pergi jauhhhhhhhhh

jauh dari semua ni

jauh dari segala masalah yang membelenggu hidup aku

aku tanpa dia di sini.....

aku kecewa dengan apa yang berlaku antara kita

aku yang salah dalam segala hal yang terjadi antara kita

aku salah sebab terlalu percayakan seseorang yang selalu menunjukkan betapa baiknya dia

sedangkan dia lah duri dalam daging selama ini

sekarang aku cuba untuk lepaskan diri daripada pihak ketiga tu

pihak ketiga yang dalang perpisahan antara kita

aku mengakui silap aku bercerita segala hal dengan dia

aku terpedaya dengan kata kata orang tu

sekarang aku dan hubby baru tersedar bahawa selama ni pergaduhan antara aku dan bos bos kita adalah disebabkan oleh mulut orang tu

orang ketiga yang menyebabkan kepahitan aku lalui sekarang

ada RACUN kat sini

Disebalik kemanisan mulut orang tu rupanya  aku ni dipergunakan

tahu tak?? aku dipergunakan .....

sebab orang tu memang berdendam dengan kau

katanya kau nak rampas "sesorang yang dia sayang"

tapi sekarang ni seseorang yang dia sayang tu dah kembali ke universiti selepas tamat praktikal

katanya kau tak layak untuk seseorang yang dia sayang tu. katanya budak tu baik..sesuai untuk orang baik baik macam dia je

sekarang aku seorang diri

aku keseorangan tanpa kau disini

aku hadapi kehidupan sendiri

aku telah mohon jasa baik orang ketiga supaya jangan lagi bersembang dengan aku selain HAL KERJA

CUKUP.....CUKUP.....aku dah tak percaya!!

BODOHNYA AKU KERANA TERLALU PERCAYAKAN ORANG KETIGA

rupanya dia lah dalang apa yang terjadi antara aku.. dan bos bos kita

akhirnya dia berjaya merobohkan hubungan kita

2016 amat perit aku lalui kehidupan di ofis kita

semua kerana mulut orang ketiga yang suka mengapi apikan...melaga lagakan antara aku dan bos bos kita

akhirnya antara aku dan kau.....

-----------------------------------------------------------------------
sekarang kesedihan melekat di hati aku

amat sukar untk ditanggalkan

sekiranya berjaya ditanggalkan tapi kesan masih ada

ibarat kertas yang ditampal pada dinding

setelah dibiarkan lama dan gam telah kering

apabila dicabutkan semula

kesannya pasti ADA....ADA!!!

Malah untuk menanggalkan kertas yang telah ditampal itu tidak semudah ketika ia baru dilekatkan

sekarang......KESEDIHAN itu melekat di hati aku

aku mohon kau kembalilah....kembali meniti pelangi yang kita ukirkan satu masa dulu

-----------------------------------------------------------------------------
Sekarang..aku tunggu KEPULANGAN 

pulanglah sayang

pulang kembali disisi aku

berapa lama perlu tunggu

aku akan tunggu




Monday, February 13, 2017

SUNYI | SEPI

SUNYI...SEPI

itu yang aku rasa sekarang
kau menyepi
aku sepi...sunyi
nanti blog ni pun akan sunyi sepi...
--------------------------------------------------------------
google (NAK KUATKAN HATI SENDIRI)
V
V
V
Ketahuilah ubat paling mujarab untuk mengubat sunyi adalah Allah. Bagaimana? Mari kita senaraikan apa yang boleh kita lakukan.
  1. Berlindunglah dalam rumah Allah iaitu masjid, agar hati dekat dengan-Nya
  2. Bertemankan Al-Quran setiap masa
  3. Berukhwahkan sahabat yang sentiasa mengingatkan diri pada Allah
  4. Bermalam dengan tahajud yang mengubat resah di jiwa
  5. Hargailah setiap peluang dengan keluarga

Wednesday, February 8, 2017

gastrik

Punca Penyakit Gastrik:
Punca penyakit gastrik adalah amalan tabiat makan (minum pagi, makan tengahari dan makan malam) yang tidak mengikut waktu yang tetap. Sebagai contoh kadang-kadang makan tengahari pukul 11.00, kadang-kadang pukul 12.00, kadang-kadang pukul 1.00, kadang-kadang pukul 2.00 dan kadang-kadang bila tersangat sibuk sampai pukul 4.00 petang belum makan tengah hari. Apabila amalan ini diteruskan untuk tempuh kira-kira 5 tahun, insyaAllah Allah akan memberikan penyakit gastrik. Setelah penyakit gastrik dikesan, namun tabiat ini masih diteruskan, insyaAllah dalam tempuh 2 tahun lagi, orang ini akan mendapat penyakit yang lebih serius lagi iaitu peptic ulcer atau ulser perut.
Tempuh matang untuk penyakit gastrik ini akan dipercepatkan lagi sekiranya seseorang itu merokok, suka makan nenas, makan mee segera, jeruk kering dan basah, junk food, minum minuman bergas, makan makanan berangin seperti pisang nangka, ubi dan cempedak / nangka; makan makanan terlalu pedas, makan hingga tersangat kenyang, makan ubat doktor atau tradisional tertentu dan makan makanan yang bercuka.
Tanda-tanda penyakit gastrik:
  1. Kerap sakit kepala di bahagian kanan kepala terutama apabila perut kosong atau lewat makan nasi.
  2. Sakit kepala ini kadang-kadang diikuti dengan perasaan loya atau mual dan sebu perut dan hilang selera untuk makan. Kadang-kadang simptom ini dialami tanpa sakit kepala.
  3. Demam yang saya panggil demam gastrik apabila selalu miss makan pagi, tengahari atau malam.
  4. Muntah kadang-kadang berwarna kuning dan kadang-kadang ada darah dalam muntah atau darah beku bergumpal.
  5. Sakit perut yang kadang kala teramat sakit.
  6. Keluar angin dari mulut macam sendawa terutama apabila bahagian tertentu badan digosok atau diurut.
Rawatan penyakit gastrik:
  1. Pastikan mulai sekarang, waktu makan adalah mengikut disiplin waktu yang ketat contoh setiap hari makan tengahari pukul 1.00 tgh plus minus 15 minit.
  2. Pastikan bila makan nasi (tenghari dan malam) selepasnya minum air suam bukan air manis atau air batu. Pastikan juga minum hanya sesudah makan bukan berulamkan minum!!
  3. Elakkan makanan junk food, jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah dan juga mee segera.
  4. Elakkan nescafe, kopi, teh, minuman bergas, sunquick dalam botol, orange squash, air limau
  5. Jikalau peringkat gastrik berat, elakkan segala makanan mengandungi yeast seperti roti, donat, pau, piza dll
  6. Elakkan makan terlalu kenyang
  7. Elakkan cuka, makanan yang pedas
  8. Elakkan atau kurangkan daging dan ayam.
  9. Elakkan makanan ubi, pulut, keledek, kentang, pisang nangka, pisang tanduk, cempedak / nangka, rebung, dan makanan lain yang menyebabkan kembung perut atau banyak angin dan sendawa.
  10. Elakkan sama sekali dari mengambil sebarang ubat dari doktor dan klinik bagi rawatan gastrik seperti milk of magnesia dsb kerana ia akan merumitkan lagi gastrik.
  11. Minum susu segar atau susu tepung full cream (bukan HL atau low fat atau annelene) pada awal pagi (6.30 pagi), 10.00 pagi, 4.00 ptg dan 9.30 malam setiap hari sehingga benar-benar sembuh.
  12. Kalau sakit perut teramat sangat, muntah atau demam, ambil secekak pucuk jambu batu, rebus dengan 3 sudu ketumbar, rebus dengan 3 gelas air dan masak hingga menjadi 1 gelas. Bahagikan air ini kepada 3 bahagian, minum 1 bahagian air rebusan ini tiga kali setiap 4 jam.
     ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Terima kasih kerana dah bencikan aku . tapi jangan mengharapkan kebencian dari aku
    Sejak pemergian orang yang aku sayang....keadaan kesihatan tak menentu
    Sayang selamanya
    ** jumaat cuti..xde mood nak keje

Tuesday, February 7, 2017

Sukarnya ku nyatakan
Perasaan padamu
Yang semakin menebal
Bersemi di kalbuku

Sungguhpun demikian
Terpaksa ku terima
Hakikat yang sebenarnya
Diri ini sebenarnya dicintai

Beratnya hati ini untuk melepaskanmu
Sudah pasti kau luka
Dan andai ku pilihmu jadi kekasihku
Bagaimana dengan dia yang terdahulu menyintaiku
Sungguhku serbasalah tak menentu
Mengapa semua ini yang terjadi

Pasti ku menyendiri
Dari meluka keduanya
Tak mungkin kan terjadi
Dua jiwa satu hati

Beratnya hati ini untuk melepaskanmu
Sudah pasti kau luka
Dan andai ku pilihmu jadi kekasihku
Bagaimana dengan dia yang terdahulu menyintaiku
Sungguhku serbasalah tak menentu
Mengapa semua ini yang terjadi

Pasti ku menyendiri
Dari meluka keduanya
Tak mungkin kan terjadi
Dua jiwa satu hati

Dua jiwa satu hati
seandainya takdir telah menentukan 

adanya jodoh diantara kita 

aku pasti masanyakan tiba jua 

walaupun kita kini berjauhan 

aku mengharapkan engkau kan kembali 

menunaikan janji meniti pelangi 

mencapai mimpi yang kita impikan 

pelamin itu tetap menanti kepulanganmu 

untuk menyatukan engkau dan aku

Buat Dia

HIDUP INI ALLAH TIDAK MENJANJIKAN BAHAGIA BERPANJANGAN......
YANG PASTI DALAM MENITI PERJALANAN KEHIDUPAN..
ALLAH LETAKKAN DUGAAN DAN UJIAN...
namun SEMUA ITU BUKAN HUKUMAN ATAU KEBENCIAN ALLAH....
tetapi ALLAH INGIN MNEGAJAR KITA MENJADI LEBIH BAIK...
LEBIH MENGINGATINYA...
LEBIH MENGHARGAI KASIH SAYANGNYA
MENJADIKAN KITA HAMBANYA YANG LEBIH KUAT DAN TABAH...
dan yang penting ALLAH MENDIDIK KITA MENJADI ORANG YANG SABAR...